Anna Mellstrand, VD Digital Dominance, delar med sig av 3 tips för ett lyckat byråsamarbete. Se hela videoklippet HÄR.

Tips 1: Formulera förväntningar

Ofta är vi duktiga på att formulera förväntningar i form av mål, siffror och KPI:er som vi vill att ett samarbete ska leda till, men vi missar ofta att kommunicera de mjukare värdena. Eftersom det inte finns ett universellt facit på det här är det viktigt att sätta sig ner och formulera det här för sig själv. Vad är viktigt i relationen till byrån? Hur föredrar man att kommunicera med varandra? Vad förväntas gällande svarstider och tillgänglighet? Både vad du har för förväntningar på byrån och vad byrån kan vänta från dig.

Tips 2: Kommunicera med byrån

När du har formulerat det här för dig själv är det dags att prata med din byrå. När du gör det, ta också chansen att höra vad de har för förväntningar på dig som kund så att ni kan landa i vad som gäller för just ert samarbete. Ett tips är också att dokumentera det skriftligt. Det befäster överenskommelsen och gör det lättare att återkomma till för att utvärdera.

Tips 3: Utvärdera regelbundet

När ni har kommit överens är det viktigt att återkomma till överenskommelsen 1–2 gånger per år för att utvärdera hur det går och om ni behöver justera något. Ett tips är också att delta om byrån skickar ut kundundersökningar, exempelvis Årets Byrå, där du får chansen att lämna värdefull feedback till byrån.

Genom att jobba aktivt med förväntningarna på relationen och ge varandra feedback så ger du dig och din byrå den allra bästa chansen att lyckas!

Letar du ny byrå? HÄR söker du efter byråer med den profil du behöver.

Fler nyheter

Vinnande byråer i Årets Byrå, Årets Arbetsgivare och Agency Image 2024

Här är listan på de byråer som mottagit utmärkelser i Årets Byrå 2024, Årets Arbetsgivare 2024 och Agency Image 2024.
2024 - 06 - 18

Mycket mer än en tävling: ”Årets Byrå har gett oss nya insikter – och fler kunder”

Mycket mer än en tävling: ”Årets Byrå har gett oss nya insikter – och fler kunder”. För reklambyrån Sweet gav medverkan i Årets Byrå viktiga insikter –...
2023 - 12 - 13

Ny kategori i Årets Byrå 2024: Performance Marketing

Regi breddar den digitala kategoriportföljen och bryter ut Performance Marketing till en ny kategori i kund- och branschstudien Årets Byrå.
2023 - 09 - 15