2021 - 12 - 14
I över 20 år har analys- och konsultföretaget Regi genomfört Årets Byrå – en stor kundundersökning för kommunikationsbranschen. Nu tar man nästa steg och lanserar tjänsten Byråpartners.se, som man hoppas ska bli den självklara mötesplatsen för byråer och kommunikationsköpare.
– För byråledare innebär Byråpartners.se ett nytt sätt att marknadsföra sin byrå till potentiella kunder, och en möjlighet att visa upp byråns kompetenser, profil, fördelar och referenser. Deltar byrån dessutom i Årets Byrå finns också möjligheten att visa upp en kundreferenssida, med fina värden och kundcitat, som intygas av tredje part, berättar Robert Skölfman, vd på Regi.
Matchar byråer och köpare
Byråerna erbjuds synlighet i tre nivåer under ett helt år, medan kommunikationsköparna kostnadsfritt kan använda tjänsten för att hitta nya byråer eller se hur en befintlig byrå presterar.
– Fördelen för byråerna blir att de på ett objektivt sätt kan lyfta fram sina styrkor från olika källor. De som utmärkt sig på Årets Byrå använder de resultaten, och andra framhäver kanske sina framgångar i andra tävlingar, förklarar Robert Skölfman.
– Byrån matchas med rätt köpare genom sökningar utifrån efterfrågad kompetensprofil. Informationen utgör också en generell tjänst till köpargruppen, som tydligt uttrycker ett behov av en bättre överblick på byråutbudet, fortsätter Robert.
Eftersom byråerna har egen tillgång till sidan kan de löpande utforma en attraktiv och aktuell presentation av sin verksamhet och sitt erbjudande. På Byråpartners.se kommer de kunna välja mellan tre olika nivåer: Bas, Plus och Premium.
– Det gör att byråerna själva kan välja hur de vill uppfattas gentemot köparna. Har byrån resultat från Årets Byrå-studien så finns det möjlighet att presentera dem på kundreferenssidan. Saknar man omdömen från tredje part kan man presentera sitt ”byrå-cv” på en sida. Slutligen finns basversionen, som helt enkelt bara visar de mest grundläggande uppgifterna. Ju högre nivå, desto mer fördelaktig exponering gentemot kommunikationsköpare som letar ny byråpartner.
Idag anser endast en av fyra kommunikationsköpare att de har en bra överblick av byråmarknaden. Därför hoppas Regi att Byråpartners.se kommer fylla ett viktigt behov hos köpargruppen.
– Många köpare är medvetna om att de potentiellt missar ”guldkorn” på marknaden genom att överblicken är begränsad. Byråpartners.se blir ett verktyg för att få en bredare sökradie som går utanför de byråer köparen och dennes nätverk har som top-of-mind. Sökningar utifrån önskad kompetensprofil kommer att kunna bidra till beslutet om vilka byråer som ska övervägas i varje steg av byråvalsprocessen, konstaterar Robert Skölfman.
Byråpartners.se kan även användas som en plattform för att hålla koll på och följa de byråer som har potential inför framtiden.
– Kommunikationsköpare som Regi intervjuat menar att behovet av mer kunskap och diskussion kring byråvalet är stort, eftersom det är en utmanande process och ett viktigt val för alla. På sidan kommer man att få en översiktlig bild av de byråer man tycker verkar vara mest intressanta. Det innebär att det kommer ges möjlighet att skapa shortlists på ett enkelt sätt, eftersom all information finns på ett ställe. Vi tror att de kommer att spara mycket tid i det viktiga arbetet att hitta rätt partner för sina utmaningar.
Fakta: De tre nivåerna på Byråpartners.se
Bas – Grundläggande byråfakta och verksamhetsområde
Plus – Fullständigt cv med byråns kompetenser, profil, utmärkande drag, fördelar och utmärkelser
Premium – Fullständigt cv enligt ovan samt en kundreferenssida med värden och kundcitat från Årets Byrå-studien
Byråpartners.se är en tjänst från Regi i samarbete med Sveriges Annonsörer, Sveriges Marknadsförbund, SWEDMA och Svenska PR-företagen.