SWEDMA hjälper sina medlemsföretag med rådgivning hur man får och bör arbeta ansvarfullt i sin kommunikation. Nedan finner du sex tips från marknadsförarens perspektiv hur du ska hantera din data vid marknadsföring och försäljning.

Sex tips från marknadsföraren:
  1. Få med organisationen. Genom att ha ett inkluderande arbetssätt engageras hela din organisation i arbetet. Detta säkrar i sin tur att alla arbetar efter samma strategi och gemensamma mål, vilket är en förutsättning för att optimera resurser och maximera resultat.
  2. Ha en plan för datainsamlingen. Samla bara på er den data som kommer att användas. Detta kommer att göra alla integrationer betydligt lättare och mer överskådligt. Det går alltid att bygga på allt eftersom.
  3. Identifiera segment och kundresor. Säkerställ att du skapar upplevt värde för din kund med rätt innehåll i rätt tid. Tänk bara på att inte låsa in din kund i ett segment så att du kan förflytta kunderna till nya segment i takt med att relationen utvecklas.
  4. Integrera stegvis. Säkerställ kvaliteten på din data innan du tar nästa steg. Det är lätt att vilja för mycket för snabbt. Se till att ha en god överblick över vilka system som behandlar data om dina kunder och välj därefter ut vilka integrationer som är prioriterade för att utveckla kunden och kundresan.
  5. Våga misslyckas. Det handlar om att testa, analysera, kör/gör om. Att övergå till en databaserad modell är även i början rätt arbets- och budgetdrygt. Det här på grund av att det finns mycket som ska testat, många hypoteser att spräcka och områden att utforska. Men det kommer att skapa effektivitet och lönsamhet.
  6. Automatisera flöden. När du testat och fått insikter som bekräftar att ni uppnår era syften med just den kommunikationen eller flödet, automatisera och gå på nästa flöde.

TILL SWEDMA

Fler nyheter

Byråpartners.se uppdateras för att skapa ännu fler affärsmöjligheter för byråer

Byråpartners.se uppdateras för att skapa ännu fler affärsmöjligheter för byråer
2025 - 04 - 10

Excellence in Customer Relations 2025

Mottagare av certifieringen "Excellence in Customer Relations" 2025
2025 - 03 - 17

Här är vinnarna i Årets Byrå 2025, Årets Arbetsgivare 2025 och Agency Image 2025

Regi presenterar nu listan över vinnarna i Årets Byrå 2025, Årets Arbetsgivare 2025 och Agency Image 2025.
2025 - 02 - 12