SWEDMA hjälper sina medlemsföretag med rådgivning hur man får och bör arbeta ansvarfullt i sin kommunikation. Nedan finner du sex tips från marknadsförarens perspektiv hur du ska hantera din data vid marknadsföring och försäljning.
Sex tips från marknadsföraren:
Få med organisationen. Genom att ha ett inkluderande arbetssätt engageras hela din organisation i arbetet. Detta säkrar i sin tur att alla arbetar efter samma strategi och gemensamma mål, vilket är en förutsättning för att optimera resurser och maximera resultat.
Ha en plan för datainsamlingen. Samla bara på er den data som kommer att användas. Detta kommer att göra alla integrationer betydligt lättare och mer överskådligt. Det går alltid att bygga på allt eftersom.
Identifiera segment och kundresor. Säkerställ att du skapar upplevt värde för din kund med rätt innehåll i rätt tid. Tänk bara på att inte låsa in din kund i ett segment så att du kan förflytta kunderna till nya segment i takt med att relationen utvecklas.
Integrera stegvis. Säkerställ kvaliteten på din data innan du tar nästa steg. Det är lätt att vilja för mycket för snabbt. Se till att ha en god överblick över vilka system som behandlar data om dina kunder och välj därefter ut vilka integrationer som är prioriterade för att utveckla kunden och kundresan.
Våga misslyckas. Det handlar om att testa, analysera, kör/gör om. Att övergå till en databaserad modell är även i början rätt arbets- och budgetdrygt. Det här på grund av att det finns mycket som ska testat, många hypoteser att spräcka och områden att utforska. Men det kommer att skapa effektivitet och lönsamhet.
Automatisera flöden. När du testat och fått insikter som bekräftar att ni uppnår era syften med just den kommunikationen eller flödet, automatisera och gå på nästa flöde.
Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Regi Research & Strategi AB, orgnr. 556388-6653 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.
Hantera dina cookieinställningar
Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.
Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.